Lõdvestumine

Lõdvestumine.

Oskus lõdvestuda on füüsilise,vaimse ja mentaalse heaolu aluseks. Inimestele, kes veedavad palju aega televiisori ees vedeledes, kasutavad alkoholi ja uimasteid, on lõdvestumine raskendatud.

  • Kundalini jooga annab sulle tööriistad selleks, et sa oleksid võimeline lõdvestuma.

Lõdvestumine on Kundalini jooga harjutuste rütmi ja toime tähtis osa. Kundalini jooga kriya (kindla eesmärgiga harjutusteseeria) lõpptulemuseks on kõrgenenud psüholoogiline ja neutraalne seisund, mille jooksul täidab lõdvestumine mitmeid funktsioone:

  • Noorendab ja värskendab, eriti parasümpaatilist närvisüsteemi
  • Jaotab keharakkudesse laiali harjutuste sooritamise jooksul aktiveerunud prana
  • Vabastab pinged vereringes ja kõikides lihastes
  • Reguleerib ja harmoniseerib näärmete töö
  • Koondab emotsionaalse energia
  • Õpetab, kuidas  stressiga hakkama saada 
  • Jätab keha mälusse selle tunde, mis tekkis lõdvestumisel
  • Arendab uued võimalused pärast vanade harjumuste lammutamist
  • Suurendab kehaenergia pulsseerimise rütmi

Lihtne lõdvestumine.

Lihtne lõdvestumine harjutuse vahel on oluline just algajatele. Yogi Bhajan kasutas 1-3  minutilist lihtsat lõdvestumist iga 2-3 lihtsama harjutuse järel ja kriya lõpus 10-15 minutitlist sügavat lõdvestust,  „ jooga und” – mida kutsutakse Yoga Nidra.

Lõdvestumise tähtsus.

Lõdvestumine on enamusele inimestele raske, kuna alateadvus on  emotsionaalses konfliktis ehk „ nõiakatlas”. Näiteks, kui täidad oma igapäevaseid tööülesandeid, käib sinu sees sisedialoog, mis toodab pidevalt rahutust, viha, lootusetust, või teisi ennasthävitavaid emotsioone. Teisisõnu nimetatakse seda „ rahutu elu”, mis nõrgendab närvisüsteemi ja loob inimeses kaitsemüüri ja            „ raudrüü”, millest algavad  ebamugavused, halb enesetunne, pinged ja ummistused.

Lõdvestumine aitab vähendada sisseharjunud mõttemustrite mõju ja võimaldab uute sisemiste keharessursside mõjulepääsu.

 Et lõdvestuda edukalt, on vaja muuta praana ehk elujõu jaotust kehas, mis aktiveerib selle osa närvisüsteemist, mis lubab keha iseregulatsioonil korrastada olemise ja tegutsemise.

Lõdvestumisasendid.

  • Garbhasana ehk Beebipoos:  hea kasutada lühikeseks lõdvestuseks harjutuste vahel, eriti selja tahapainutuste korral. Istu kaljuasendisse, kummardu sirge seljaga ette ja pane otsmik vastu maad, käed keha kõrval, peopesad ülespoole
  • Supta Parvatasana ehk Guru Pranam: beebi poosi variatsioon, kus käed on toodud keha ette, peopesad koos
  •  Sukhasana ehk Lihtne asend:  kasutatakse joogaharjutuse jooksul, kus pilk on fokusseeritud kolmandale silmale, hingamine on lõdvestatud
  • Ülestõstetud põlved: selili asendist tõstad põlved ja võtad kätega nende ümbert kinni, pea on põrandal
  • Savasana ehk laibaasend: Selili lamades pane käed kehatüvest veidi eemale keha kõrvale, peopesad ülespoole, jalad sirged, natuke harkis,  pahkluud sirged. Keha on kaetud pleedi või vaibaga

 Kuidas lõdvestuda?

Heida laibaasendisse, käed keha kõrval, peopesad ülespoole keeratud, jalad sirged (mitte risti)

Sulge silmad ja lõdvesta hingamine

Luba teadlikult kõigel minna,  sest sa oled teinud kõik, mida pidid tegema ja suutsid teha.

Suuna teadlikult oma keha ja vaim olla siin ja praegu, käi mõttes süstemaatiliselt läbi kogu oma keha  ja luba igal kehaliikmel, organil ja rakul lõdvestuda.

Ole iga kehaosa suhtes tähelepanelik! Tundes kuskil pinget või valu, saada sinna mentaalselt teade      „ lõdvestu!”. Alusta:

  • Jalad: varbad, pahkluud, sääremarjad, põlved, reied, puusad, tuharad, vaagen  
  • Käed: sõrmed, randmed, küünarvars, küünarnukk, õlavars, õlad
  • Turi ja kael
  • Seljalihased, kõhulihased, tuharalihased, nabapunkt
  • Rind ja roided
  • Näolihased ja keel, silmad, kõrvad
  • Nüüd heida endasse tervendav pilk oma sisemise silma ja südamega  ning õnnista igat organit ja nääret ning luba neil kõigil sügavalt lõdvestuda
  • Vii oma sisemine tervendav, noorendav, taastav, valgustav energia iga keharakuni. Ole vaba.
  • Lõdvesta kopsud, lõdvesta süda, harknääre ja sisemine immuunsüsteem.
  • Lõdvesta kõht, sisikond- soolestik, magu, pankreas, maks, mõlemad neerud, pärakas, suguorganid. Neerupealised- sinu sisemise tule reserv- lõdvesta
  • Lõdvesta põrn
  • Lõdvesta maks- sinu võimas puhastusfilter ja ladu
  • Lõdvesta kilpnääre ja kõrvalkilpnääre
  • Lõdvesta peaajus asuvad näärmed- hüpofüüs ja käbinääre, lõdvesta aju, lase mõtetel minna. Pane sinna teadlikult uued mõtted: olen terve, olen õnnelik, olen õnnistatud (healthy, happy and holy)
  • Lase end vabaks. Ole Looja
  • Lõdvesta selgroog ja selles olevad enenrgiakeskused. Peatu igal tšakral ja luba neil lõdvestuda.
  • Kogu sinu keha on lõdvestunud. Hingamine on lõdvestunud, see on rahulik, aeglane ja sügav
  • Sa oled kaitsud. Kõik on hästi. Sinus helendab tervendav energia. Sa oled imekaunis ekstaatilises paigas, milles iga lubadus on tulnud Loojalt. Ajatu paik. Lõplik. Särav. Täis rahu.

Lõdvestumisest ärkamine

  1. Hinga sügavalt sisse ja välja (ära silmi ava)
  2. Liiguta aeglaselt varbaid ja sõrmi, keeruta randmetest ja hüppeliigestest (ära silmi ava)
  3. Vii käed näole ja masseeri oma meeleelundeid, silmi, nina, huuli, põski, kõrvu, kaela (ära silmi ava)
  4. Siruta selga, vii käed üle pea ja siruta sõrmed ja varbad ülipikaks, ringuta ja haiguta (ära silmi ava)
  5. Tee kassisirutus* selili asend, käed on keha kõrvale välja sirutatud (nagu ristilöödu). Vasak jalg põrandal, sirge. parem jalg kõverda põlvest, labajalg põrandal vasaku põlve kõrval. Lase aeglaselt paremal põlvel vajuda üle vasaku reie, keerates end puusadest kaasa kuid jättes õlad põrandale, pea keera samal ajal paremale. Hoia asendit ja hinga rahulikut. Sama tee teisele poole.
  6. Hõõru peopesasid ja jalataldu vastamisi kuni need kuumaks lähevad (ära silmi ava)
  7. Kägardusasend:  kätega põlvede ümbert kinni tõmmates põlved rinnale, tõsta pea põrandalt ja kalluta põlvede poole. Kägardus asendit hoides rulli end küljelt küljele ja kaelalt jalgadele (ära silmi ava)
  8. Rulli end istuma ja raputa käsi ja käevarsi, ava silmad