Jooga kasulikkusest erinevate haiguste korral

Hingerahu, kindlustunne, õnn ja armastus, hea tervis – need on inimlikud otsingud ja vajadused. Ühtegi eelpool loetletutest ei saa osta ega laenata, need tuleb ise luua. See on jõukohane igale inimesele. Tarvis on vaid saada teadlikuks, kuidas?

Kust siis leida hingerahu, kindlustunnet, õnne, armastust, head tervist?  Ehk kuskohast tuleks minna otsima?

Tihti on just elu tagasilöögid need, mis panevad meid aktiivsemalt otsima, et leida. Väga suur liikumapanev jõud inimeses on TERVIS. Niikaua, kui tervis lubab, ei ole nagu aega temaga tegeleda. Kui tekkivad probleemid, hakkab inimene otsima abi. Perearstilt, eriarstilt, ühiskonnalt, riigilt, lähedastelt, jumalalt. Igalt poolt.

Nii nagu probleemide tekkepõhjused asuvad meis enestes, asuvad meis ka võimalused probleemide(sealhulgas tervise) lahendamiseks.

Üks paljudest võimalustest on JOOGA.

Joogateadus hõlmab endas hingamise, keha liigutamise, meele rahustamise, enesest teadlikuks saamise, oleviku märkamise ja  lõdvestumise kunste. Ning kõiki neid võid sa teha ning nendest abi saada  alati ja igal pool, oma rõõmuks ja arenguks. Pole haigust, mis keelaks joogaharjutused või mediteerimise. On vaid mõned piirangud, mida seab üks või teine kehaline seisund (rasedus, proteesitud liiges, hiljutine operatsioon,…), kus isik saab joogaga tegeleda, olles teadlik oma piirangutest.

Alljärgnevalt väike loetelu jooga ja haiguste vahelistest seostest, mis on kirja pandud arvukate uurimistööde, tähelepanekute ja joogaõpilaste isiklike kogemuste põhjal.

AIDS

Järjest laiemalt levinud raske ja siiani veel lõplikult ravimatu surmaga lõppev haigus, mis võib tabada meid kõiki. Inimese  immuunsüsteem lihtsalt ei tööta. Aidsihaige tervis ja füüsis on progresseeruvalt nõrgenevad, taludes igapäevaseid kannatusi, meeleolumuutusi, pingeid ja nõrkust.

Joogaharjutused, hingamine ja mediteerimine aitavad leevendada haigusega kaasnevaid kannatusi, samuti aeglustab või pidurdab  haigusnähtude süvenemist.

NARKOMAANIA (või mis tahes muu ” maania” ja sõltuvus: suitsetamine, alkoholism, liigsöömine, laiskus…)

Riiklikud abisüsteemid kulutavad meeletuid summasid, et nakosõltlasi päästa. Kundalini jooga  lubati inimeste käeulatusse just seepärast, et aidata narkomaanidel sõltuvusest vabaneda. Sellekohaseid näiteid, kuidas joogapraktika on aidanud narkosõltuvusest vabaneda, on palju nii Ameerikas kui Venemaal, kindlasti ka paljudes teistes riikides.

ARTRIIT

Joogaharjutused on väga abistavad artriiti põdevaltele ja selle pärast kannatavatele inimestele. Joogaharjutused suurendavad märkimisväärselt  liigeste liikuvust ning alandavad valu. Artriidi  süvenemist aitab jooga vaos hoida või  pöörata haiguskulu paranemisele ja tervenemisele.

ASTMA

Hingamisharjutused vähendavad astmahoogude esinemissagedust. Joogaharjutused on astmaatikultele kasulikud ning vähendavad vajadust inhalaatori järele. Kõik joogaharjutused suurendavad kopsumahtu. Üks kahjustatud kopsudega naine Ameerikas veenis kindlustusfirmat katma tema joogatundide kulud ning on rõõmus tulemuse üle: ” Hingamisharjutused on kasvatanud minu kopsumahtu neljakümne liitrini”

DEPRESSIOON

Uuringud on näidanud, et jooga mõjutab depressioonis inimese vaimset heaolu, tuju ja meeleselgust  ilma kõrvalnähtudeta. Skandinaaviamaades läbi viidud uurimuses avastati, et joogaga tegelemine kasvatab aju alfa- ja teetavõnkeid 40% võrra, leevendades  depressiooni , tõstes “õnnehormoonide” -endorfiinide, enkefaliinide ja serotoniini taset inimese kehas ning teeb võimalikuks inimesele paremini ” ära tunda” oma tundeid ning mõtteid, saada neist teadlikuks, olles seejärel võimeline ja valmis neid  muutma.

Philadelfia Jeffersoni meditsiinikolledžis korraldatud katsetel selgus, et juba üksainuke joogatreening alandab märgatavalt depressiooniga kaasneva kortisooli taset kehas.

Ameerika ajakirjanduse sõnul pöörduvad ameeriklased depressiooninähtudest abi saamiseks  meelsamini joogamati kui terapeudi või kiriku poole.

FIBROMÜALGIA

Fibromüalgia sündroom allub joogale väga kergesti. Texase Tehnikaülikooli Terviseteaduste Keskuse valuosakond korraldas uurimuse ja selgus, et jooga kasutegur fibromüalgia korral ilmneb jäsemete vereringe ergutamises ja ärrituse maandamises.

HÜPERTOONIA ( kõrgvererõhutõbi)

Jooga on tõhus meetod kõrge vererõhu alandamiseks (Indias läbi vidud kliinilised katsed on selle tõestuseks): katserühma 33 liikmest 1/3 sai ravimeid, 1/3 tegi joogat ja 1/3 ei teinud midagi ega saanud ravimeid.Katse tulemusest selgus et joogameetodid toimisid vererõhku alandavalt sama tõhusalt kui ravimid, kuid ilma ühegi kõrvalnähuta.

KEHAKAALU VÄHENDAMINE

Õige kehahoiak igapäevatoimetuste ajal põletab tavalisest mitu korda rohkem kaloreid, nii kinnitab meditsiinidoktor, ortopeed Arthur White. Joogapraktika paneb õigele kehahoiakule ning rühile suurt rõhku ja soovitab sellest teadlikuks saada igas oma eluhetkes ning toimingus.

Kehakaalu alanemine on seotud nii kehas olemasolevate varude ärakasutamises kui ka üleliigsete kehavarude tekkimise ärahoidmises. Jooga vähendab pingeid kehas, lõdvestunud keha ei tunne ülearust vajadust toidu järele.

KROONILISED VALUD

Ameerika Valufondi andmetel vaevleb krooniliste valude käes märkimisväärne arv inimesi. Texase Tehnikaülikoolis korraldatud eksperiment , kus traditsioonilisi valuravi meetodeid täiendati ja kombineeriti jooga ja meditatsiooni võtetega, mille tulemusena paranes 79% katsealuste tervislik seisund.

SELJAVALUD

Kõikidest tuntud seljavalu ravimeetoditest, sh kirurgia, füsioteraapia, lihasmassaaz, loodusravi, erinevad võimlemisprogrammid- on jooga kõige tõhusam.

” Kui patsiendil ei ole rahakott puuga seljas, soovitan talle joogatunde”, räägib ortopeediakirurg Arthur White.

” Joogatundi tulles mu selg on alati valus, ent tunnis lahkudes on valu kadunud”, ütles mulle üks  joogatundides osaleja. See on hea tulemus.

Tegeledes joogapraktikaga regulaarselt, on võimalik haiguse kulgu tunduvalt aeglustada või lausa tervenemisele pöörata.

STRESS

3/4 arsti poole pöördujate kannatustest põhjustab stress. Joogapraktika on väga tõhus stressimaandaja sest kõik joogaharjutused tasakaalustavad emotsionaalset seisundit, normaliseerivad vererõhku ja südametegevust, aitavad lõdvestuda ning mobiliseerida sisemised reservid ning sisse lülitada uued võimalused.

SÜDAMEHAIGUSED

Jooga mängib südamehaiguste ravis olulist rolli, leiab meditsiinidoktor Dean Ornish, kes on juhtinud mitmeid vastavasisulisi uurimistöid. Tema revolutsiooniline lähenemine kombineerib toitumise, igapäevase joogapraktika ja võimlemisharjutused. 80% selle meetodi järgijatel, kellele on määratud südame veresoonte lõikus, on suutnud edasi lükata või loobuda kirurgilisest sekkumisest. Joogast on saanud tähtis osa infarktist toibumise programmis.

VÄHK

Jooga aitab vähki haigestumise riski vähendada lümfi- ja vereringet elavdades, endokriin- ja immuunsüsteemi tugevdades ning oma kehasse suhtumist parandades.

Vähki haigestunuil aitab jooga haigusega toime tulla, aidates meeleolu tõsta ja ravist tingitud enesetunnet parandada.

” Jooga aitab mul kompendeerida kaotust, mida tõi mu ellu vähihaigus ja selle ravi. Jooga paneb mind korda saatma asju, millest ma poleks arvanud, et suudan neid teha.”

Siinjuures võiks loetelu jätkata.  Teaduslikud uurimused on kindlaks teinud ja kinnitanud jooga profülaktilise, noorendava ja tervendava toime. Tänapäeval on järjest tavalisem, et arst soovitab ühe tervendava meetodina joogapraktikat.

Et oleksid Terve, Õnnelik, Hoitud ja Teadlik

Sat Nam